La Enseñanza de la Lengua Española en la Academia Militar das Agulhas Negras
Abstract
The aim of this article is to present an overview of the Spanish language teaching at the Agulhas Negras Military Academy (AMAN). Initially, a justification for the Spanish teaching and its history are exposed. Afterwards, the activities of Spanish Department, the curricular documentation and some aspects of the Language Project - CertificAMAN are detailed. This article was based on a qualitative approach, with data collected from a field study that focused on the working community constituted by its teachers. One of the conclusions is that this foreign language teaching occurs in tune with the evolution of military education itself and with the Army expectations regarding the linguistic competence of its officers.
Downloads
References
BRASIL. Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN). Divisão de Ensino. Seção de Coordenação Pedagógica. Planos de Disciplinas de Língua Espanhola (PLADIS). Resende: Ed. Acadêmica, 2018.
BRASIL. Portaria - EME/C Ex Nº 316, de 27 de janeiro de 2021. Aprova a Diretriz para o Sistema de Ensino de Idiomas e Certificação de Proficiência Linguística do Exército (EB20-D-01.020), 3ª Edição, 2021. Brasília, DF, 29 de jan. de 2021. Disponible en: http://www.cidex.eb.mil.br/images/Documentos/be4-a-21.pdf. Acceso em: 09 JUL 2021.
BRASIL. Portaria Nº 152-EME, de 16 de novembro de 2010. Aprova a Diretriz para a Implantação da Nova Sistemática de Formação do Oficial de Carreira do Exército Brasileiro da Linha de Ensino Militar Bélico. 2010. Brasília, DF, 26 Nov. de 2010. Disponible en: http://www.decex.eb.mil.br/port_/leg_ensino/2_educacao_eb-decex/31_port_152_EME_16Nov2010_DtzImplemNovaFormacaoOfCarreiraEnsMilBelico.pdf. Acceso em: 09 JUL 2021.
CONSEJO DE EUROPA. Marco Común Europeo para Referencia de las Lenguas – aprendizaje, enseñanza, evaluación. 2001. Disponible en: http://www.cvc.cervantes.es/obref/marco. Acceso en: 04 NOV 2021.
DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem
permanente. Porto, Portugal: Porto Editora, 2001.
DUARTE, A. F. C.; FARIA, C.; LANZELOTTE, R. M. O ensino de idiomas estrangeiros na Academia Militar das Agulhas Negras. Anuário da Academia Militar das Agulhas Negras. Ano 9. Nº 7, p. 45-54, 2019. Disponible en: https://bit.ly/3zB9Z3E. Acceso en: 25 JUN 2021.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Brasília: Unesco, 2003.
PELIZZARI, A. et al. Teoria da Aprendizagem Significativa segundo Ausubel. Revista PEC, Curitiba, v. 2, nº 1, p. 37-42, jul. 2001/jul. 2002. Disponible en: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012381.pdf. Acceso en 03 NOV 21.
ROEGIERS, X.; De KETELE, J. M. Uma pedagogia da integração: competências e
aquisições no ensino. Tradução Carolina Huang. 2. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SACRISTÁN, J.G. El curriculum: uma reflexión sobre la práctica. 9.ed. Madrid: Ediciones Morata, 2007.
SHULMAN, L. Conocimiento y Enseñanza: Fundamentos de la Nueva Reforma. Revista Profesorado – Vol. 9 Núm. 2 (2005): El conocimiento para la enseñanza, 2005. Disponible en https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42675. Acceso en: 11 AGO 2021.
VENEGAS, G. V. Desarrollo de la fluidez oral en ELE (2010). Biblioteca Virtual de la RedEle. Disponible en https://bit.ly/39xbchR. Acceso en: 18 JUN 2021.
YOUNG, M. Teoria do currículo: o que é e por que é importante. In: Cadernos de pesquisa. V.44, n.51, p. 190-202, jan./mar. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142851. Acceso en: 09 JUL 2021.
Copyright (c) 2021 ANDRE FRANGULIS COSTA DUARTE (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.