Weaving knowledge between History and Science: experience report in elementary school

Main Article Content

Ana Paula Franchi Franchi
Érica Cavalcanti de Albuquerque Dell Asem

Abstract

It is clear that the real world is not divided into watertight compartments, so bringing discussions into everyday school life that work on content in a connected way between disciplines can provide greater student involvement. This article presents the report of a transdisciplinary project between the subjects of History and Science proposed to 6th grade students of elementary school at a federal public school in the city of Rio de Janeiro. The aim of these project was to bring reflection on the processes and procedures of scientific research, contextualizing it with a practice originating from Ancient Egypt (mummification). After all the steps developed, a relationship was noticed between this experience and some of the students' responses in the test. This type of project enriches classes, but demands a large investment from the team involved, and it is essential that the institution provides more planning time, encourages the educator’s continuous development and invests in infrastructure.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Franchi, A. P. F., & Dell Asem, Érica C. de A. (2023). Weaving knowledge between History and Science: experience report in elementary school. Scientific Journal Foundation Osorio, 8(1), 122-138. Retrieved from http://www.ebrevistas.eb.mil.br/rcfo/article/view/12236
Section
Artigos
Author Biographies

Ana Paula Franchi Franchi, Fundação Osorio

Professora da Fundação Osório/RJ. Bacharel e Licenciada em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003), Mestrado em História pela Universidade Federal do Paraná (2009) e Doutorado em História pela Universidade Federal de Goiás (2015). Experiência como docente a área de História, Filosofia, Sociologia, Ensino Religioso e Geografia no ensino básico, superior e pós-graduação. Pesquisadora com ênfase na área de História Antiga, atuando principalmente no seguinte tema: Poder e legitimação / Império Romano.

Érica Cavalcanti de Albuquerque Dell Asem, Fundação Osorio

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005). Concluiu o programa de mestrado em ensino de Ciências - modalidade Biologia - pelo Programa Interunidades da Universidade de São Paulo (USP) tendo defendido sua tese em 2010. Atualmente cursa o Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação Stricto sensu em Ensino de Biociências e Saúde pela Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ). Desde 2014, leciona Ciências e Biologia na escola pública federal Fundação Osorio (Rio de Janeiro, RJ)