Cadets´ Perceptions on Their English Language Improvement

Keywords: AMAN, English language, Language Skills

Abstract

The objective of this article is to analyze the perceptions of the Agulhas Negras Military Academy (AMAN) 1st-year cadets on the development of their English language skills. This research follows a qualitative approach, seeking to apprehend the participants’ views about the Four Skills Project (4SP), which was designed in 2021, with the objective of providing the integrated improvement of their language skills (listening comprehension, oral expression, reading comprehension and written expression) in a ludic and challenging way. The theoretical references for this research are: the integrated learning model, elaborated by Roegiers and De Ketele (2004); the pedagogical theory of meaningful learning (AUSUBEL et al., 1980); and the bases for teachers' professional knowledge (SHULMAN, 2014). The main results refer to the following aspects: dedication to the 4SP tasks; favorable and unfavorable factors; previous cognitive performance; development of language skills; influence on their individual language interest; and, finally, the impacts of the project on the conditions for achieving proficiency.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

ANDRE FRANGULIS COSTA DUARTE, Academia Militar das Agulhas Negras - AMAN

Mestre em educação (2018) e em operações militares (2001). Especialista em coordenação pedagógica (2007), bases geo-históricas para formulação estratégica (2007), recursos humanos (2006) e educação a distância (2003). Graduado em letras - inglês (2021), pedagogia (2017), filosofia (2012) e ciências militares (1993). Diploma C2 de Espanhol como Língua Estrangeira (2018). Trabalha na área educacional da Academia Militar das Agulhas Negras, em Resende - RJ (2009 - ).

References

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D. e HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Editora Interamericana, 2ª edição, 1980.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Livraria Porto, 1994.

BOYLE C.; WALDEN R.; MELLOR-CLARK S. CAMPAIGN: English for the Military 1, Student’s book. Macmillan, 2006.

CALDAS, L. K. Trabalhando tipos/gêneros textuais em sala de aula: uma estratégia didática na perspectiva da mediação dialética. IBILCE/UNESP – São José do Rio Preto, 2010. Disponível em: https://alb.org.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/sem03pdf/sm03ss16_09.pdf. Acesso em 12 AGO 2023.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas – Aprendizagem, ensino, avaliação, 2001.

DUARTE, A. F. C.; DUARTE, E. F. C. Four Skills Project: o aprimoramento das habilidades linguísticas em Inglês de cadetes da Academia Militar das Agulhas Negras. In: RIBEIRO, F. Práticas de Inglês: Volume 2. São Carlos: Pedro & João editores, 2022.

MONTEIRO, M. S. E. Percepções dos cadetes do 1º Ano de 2021 sobre o “Four Skills Project” desenvolvido pela Cadeira de Inglês da AMAN. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Militares). Academia Militar das Agulhas Negras-AMAN, Resende-RJ, 2023.

GOH. C. C. M. O ensino da conversação na sala de aula. Tradução de: Rosana S. R. Cruz Gouveia. São Paulo: Especial Book Services Livraria, 2008.

HARMER, J. The Practice of English Language Teaching. Essex, England: Longman, 2001.

ROEGIERS, X.; DE KETELE, J. M. Uma pedagogia da integração: competências e aquisições no ensino. Tradução Carolina Huang. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SHULMAN, L. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v4i2.293. Publicado originalmente como: Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-21, fev. 1987.

PALLOFF, R.; PRATT, K. Construindo Comunidades de Aprendizagem no Ciberespaço. Porto Alegre, Artmed, 2002.

POLATSCHEK, A. A. V. Interação e Proficiência Linguística: o desempenho de cadetes do 1º Ano da AMAN em Língua Inglesa em 2020. Trabalho de Conclusão de Curso. 2021. AMAN, Resende-RJ, 2023. Disponível em: https://bdex.eb.mil.br/jspui/bitstream/123456789/9771/1/Cad%208144%20Polatschek.pdf. Acesso em 05 AGO 2023.

SPINK, M, J.; MEDRADO, B. Produção de sentidos no cotidiano: uma abordagem teórico-metodológica para análise das práticas discursivas. In: SPINK, Mary Jane (org.). Práticas discursivas e produção de sentidos no cotidiano. São Paulo: Cortez, 2004.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

Published
2023-12-11
How to Cite
COSTA DUARTE, A. F., & MONTEIRO, M. S. E. (2023). Cadets´ Perceptions on Their English Language Improvement. Revista Agulhas Negras, 7(10), 133-146. Retrieved from http://www.ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/12034